- اِشکال هر جمله را توضیح دهید و اصلاح کنید .  

الف – در این آزمایشگاه به فلزاتی نظیر روی ، مس ، آهن ، و چوب نیاز داریم .

ب- پدر علی دیروز از سفر بازگشت

پ- اسبِ قهرمانِ پادشاهِ یونان ِباستان در جنگی زخمی شد .

ت- این روش ثابت شده است که روش بسیار سودمندی است .

ث- این گزارش توسط رئیس قرائت شد .

ج- دیروز در جلسه ی هیئت امنا شرکت و به خانه بازگشتم

چ- من عادت دارم که شب ها سیر نخورم.

ح- هم آنان در باره ی موضوع حرف زدند هم ما.

خ- دو بچه در آتش سوزی چهارشنبه سوری توسط موادّ آتش زا کُشته شدند .

د- این نامه به همراه گزارشی که دیروز تنظیم شده بود را برای شما می فرستم .

5- شعر زیر را به دقت بخوانید . سپس معنی آن را به زبان ساده بنویسید .

         آبـــــــــــــی دریا به رنگ آسمان                قطره ها ، بی رنگ و از دریا جداست

         قطره ی ِ تنها چــــرا بی رنگ ماند ؟                رنــــــگ دریاهای آبی از کجاست ؟

         قطــــــره ی تنها به دور از قطره ها                با خــــــــود آهنگ جدایی می زند

         قطره هایی کــــــــه با هم می روند               آسمان رنـــــــــگ خدایی می زند

         این « من » و « تو » حاصل تفریق ماست               پس « تو هم » با « من » بیا تا « ما » شویم

         حــــــــــاصل جمع تمام قطره ها               می شود دریا ، بیا دریا شویـــــــــــم

6- مشخص کنید در هر دسته از کلمه های زیر ، کدام کلمه در برگیرنده ی کلمات دیگر است .

الف- آلبالو ، نارنج ، هلو ، گردو ، میوه

ب- دفتر ، کتاب ، نوشت افزار ، مداد ، کاغذ

پ- آبی ، سیاه ، سفید ، رنگ ، زرد

7- در زیر ، آغاز و پایان داستانی نوشته شده است . آن را به دقت بخوانید و پیام داستان را حدس بزنید ؛ سپس مشخص کنید بین مطالب آغاز و پایان آن چه مطلبی باید اضافه شود . آن گاه آن را به دلخواه تکمیل کنید و برای دیگران بخوانید و نظر آنان را در این زمینه جویا شوید

                         « از تجربه ی دیگران باید یاد گرفت »

شیری به سختی پیر و ناتوان شده بود . به همین سبب ، دیگر نمی توانست شکاری به دست آورد و شکم خود را سیر کند . او با خود فکری اندیشید . در غار خوابید و وانمود کرد که از شدت بیماری در حال مُردن است . هر حیوانی از روی ترحّم به دیدار او می رفت ،.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

روباه متوجه این نکته شد که شیر جانوران را می گیرد و می خورد . بنابراین ، بیرون غار ایستاد و حال شیر را پرسید . شیر گفت : « حالم خیلی بد است . دارم می میرم . چرا به درون غار نمی آیی تا قبل از مُردن هم دیگر را ببینیم ؟ » روباه گفت : « می خواستم بیایم ، ولی جای پای بسیاری را دیدم که آمده اند و برنگشته اند . من نمی خواهم پیش آن ها بروم .

8- داستان آموزنده ی زیر را بخوانید ؛ خلاصه و پیام آن را بنویسید.

          « شیر و موش »

          بود شیری به بیشه ای خفته        موشکی کرد خوابش آشفته

          آن قدر گوش شیر گاز گرفت        گه رها کرد و گاه باز گرفت

          تا که از خواب شیر شد بیدار         متغیر ز موش بد رفتار

          دست برد و گرفت کلّه موش         شد گرفتار ، موش بازی گوش

          خواست در زیر پنجه لِه کُندَش     به هوا برده بر زمین زندش

          گفت کای موش لوس یک غازی      با دُم شیر می کنی بازی ؟

          موش بیچاره در هراس افتاد          گریه کرد و به التماس افتاد

          که تو شاه وحوشی و من موش       موش هیچ است پیش شاه وحوش

          تو بزرگی و من خطاکارم              از تو امید مغفرت دارم

          شیر ازین لابه رحم حاصل کرد      پنجه واکرد و موش را ول کرد

          اتفاقاً سه چار روز دیگر                شیر را آمد این بلا بر سر

          از پی صید گرگ یک صیاد          در همان حول و حوش دام نهاد

          دام صیاد ، گیر شیر افتاد                      عوض گرگ ، شیر گیر افتاد

          موش چون حال شیر را دریافت     از برای خلاصی او بشتافت

          بند ها را جوید با دندان              تا که در بُرد شیر از آن جا جان

          هر کسی نیک کرد یا بد کرد        بد به خود کرد و نیک با خود کرد

          شیر چون موش را رهایی داد      خود رها شد ز پنجه صیاد  ( ایرج میرزا )