خواندنی

ماه مهر است و دلم مدرسه ای می خواهد


به بزرگی دل خسته این شاگردان

با صفا مدرسه ای دور ز هر تجدیدی


همه اش جمعه به تعطیلی یک تابستان

مکتبی کاش بسازیم در این نزدیکی

 
تا در آن کودک دانش نشود سرگردان
 
یا معلم نکند بسته ده تایی را


تا سر برج دگر قرض برای مهمان

کاش می شد ننویسند به چشمی پر آب

 
کودکان بر دل خون پدر بابا نان


من نمی دانم اگر باز قطاری باشد


جامه را مشعل مهری کند آیا دهقان
 
روبهک قالب ناچیز پنیری را باز

 
می رباید به فریب از نوک زاغی خوشخوان
 
مرده گاوی که دهد شیر به کوکب خانم

 
بر سر سفره او سر زده آید مهمان

فصل باران گهرهای فراوان شاید


رفته از جنگل خوش آب و هوای گیلان

گفته تصمیم گرفته است که کبری امشب

 
تا کتابش نشود خیس به زیر باران

از قضا گرگ به این گله زده از غصه


تا به فریاد نخندد ز دروغی چوپان

اکرم عاطفه ها گشته سه روزی بیمار

 
موش بدجنس شبی خورده هما را دندان

مشق شب گر که نوشتیم و کتابی خواندیم


مقصد آن است که از این همه باشیم انسان

 

زائر بارانیم آقابه دادم می رسی؟

بی پناهم ،خسته ام،تنها،به دادم می رسی؟

گرچه آهونیستم ،اما پر از دلتنگیم

ضامن چشمان آهوها، به دادم میرسی؟

از کبوترها  که میپرسم نشانی میدهند

گنبدو گلدسته هایت را،به دادم میرسی؟

ماهی افتاده برخاکم ،لبالب تشنگی

پهنه ی آبی ترین دریا ،به دادم می رسی؟

ماه نورانی شب های سیاه عمر من

ماه من  ،ای ماه من ،آیا به دادم می رسی؟

من دخیل التماسم را به چشمت بسته ام

هشتمین دردانه زهرا(س) به دادم میرسی؟

 

فارسي اول

دانش هاي ادبي و زباني

1-نشان دهنده ي فرهنگ باور انديشه فكر هر ملت است؟

  نوشتن                    خواندن                    زبان                   خط

2-زبان چند شكل دارد؟

 يك          دو              سه               چهار

3-مجموعه اي از نشانه هاي مكتوب زبان است؟

نوشتار                     گفتار                  اشاره                خط

4-كداميك نياز به آموزش و يادگيري دارد؟

نوشتار                      گفتار             اشاره              خط

5-كداميك از گزينه هاي ديگر پايدارتر است؟

نوشتار                    گفتار                    اشاره                     خط

6-كداميك باعث ارتباط نسل هاست؟

نوشتار                 گفتار                       اشاره                       خط

7- كداميك را از محيط زندگي خود مي آموزيم؟

نوشتار               گفتار                   اشاره                        خط

8-رأفت و عطوفت نسبت به هم چه شكلي دارند؟

هم خانواده               مترادف                  متضاد               هم آوا

9-اگر بخواهيم مقصود و منظور خود را زيباتر و تأثير تر بگوييم از ..... استفاده مي كنيم.

زبان                   سجع              ادبيات                    زبان نوشتار

 10-هراس و ترس نسبت به هم چه شكلي دارند؟

هم خانواده                  مترادف                  متضاد               هم آوا 

11-هر گاه بخواهيم فقط مقصود خود رابيان كنيم از.... استفاده مي كنيم.

زبان                       خط                   ادبيات                  گفتار

12-مقتدا و پيشوا نسبت به هم چگونه هستند؟

هم آوا                 مترادف                 متضاد                هم خانواده

13-محزون و غمگين نسبت به هم چگونه هستند؟

هم آوا                مترادف                    متضاد                  هم خانواده

14-پيرايه و زيور نسبت به هم چگونه هستند؟

هم آوا                  مترادف                       متضاد                هم خانواده

15-محكم وسست نسبت به هم چه حالتي دارند؟

هم آوا                 مترادف                    متضاد                     هم خانواده

16- مبدأ و مقصد نسبت به هم چه حالتي دارند؟

هم آوا                      مترادف                    متضاد                    هم خانواده 

17- استقلال و وابستگي نسبت به هم چه حالتي دارند؟

هم آوا                  مترادف                       متضاد                  هم خانواده 

18- فروتني و تكبر نسبت به هم چه حالتي دارند؟

هم آوا                 مترادف                    متضاد                       هم خانواده

19-"پيامبر هم چون نسيم نرم و مهربان بود " چه آرايه اي دارد؟

تشخيص                شبكه معنايي                تشبيه                     سجع

20- " گل يك تابلوي نقاشي قشنگ است" چه آرايه اي دارد؟

تشخيص                   تناسب                     تشبيه                   سجع

21- " برگ درختان سبز درنظر هوشيار   آينه ي رازهاست " چه آرايه دارد؟

تشخيص                 تناسب                     تشبيه                      سجع

22- عالي و آلي نسبت به هم چه حالتي دارند؟

هم آوا                        مترادف                        متضاد                هم خانواده

23- " غنچه هم گفت گرچه دلتنگم            مثل لبخند باز خواهم شد" چه آرايه اي دارد؟

تشبيه                   تناسب                     تشخيص                    سجع

ادامه نوشته

ازمون فارسي دوم

سؤال هاي چهار گزينه اي درس ادبيات فارسي پايه ي دوم راهنمايي

 

 

 

1)               " صبح صادق قدرت كاذب شكست  / رشته هاي دام اهريمن گسست " اين بيت از كيست.

الف)حميد سبزواري     ب)اقبال لاهوري     پ)نظامي              ت)فدايي مازندراني

2)               تاريخ اردلان اثر كيست.

الف)مستوره ي كردستاني   ب)اقبال لاهوري      پ) نسيم شمال  ت) صائب تبريزي

3)               عبارت " پاكا ملكا ملك جان ها از آن توست و جمله دل ها به فرمان تو " چند جمله است.

الف)2 جمله                ب)1 جمله                پ)3 جمله               ت)4 جمله

4)               كدام يك از شعرا به داستان پردازي مشهور است.

الف)فردوسي              ب)نظامي                  پ)سعدي                ت)جامي

5)               نخستين ابزار پيدايش ادبيات .................. است.

الف)خط                     ب)شعر                       پ)زبان                  ت)نثر

6)               مهم ترين جزء گزاره .................... است.

الف)مفعول                  ب)متمم                     پ)مسند                  ت)فعل

7)               هر جمله از دو بخش ............... و ............... ساخته مي شود.

الف)نهاد و گزاره       ب)فعل و فاعل           پ)فعل و مفعول        ت)نهاد و فعل

8)               كلمات و جمله و نوشته هاي ما ظرف هايي هستند كه ........... ما را در خود جاي مي دهند.

الف)فكر و باور        ب)احساسات            پ)خاطرات                ت)گفتار

9)               مفرد واژه ي علما كدام است.

الف)علم                    ب)عمل                    پ)عالم                    ت)عليم

10)          املاي كدام واژه صحيح نيست.

الف)ارصه              ب)خفقان                  پ)طراوت                 ت)باطن

11)          خاكم و از مهر او آيينه ام / مي توان ديدن نوا در سينه ام در اين بيت چه آرايه اي به كار رفته است.

الف)تشخيص        ب)تشبيه              پ)تضاد                     ت)تلميح

12)          " ذات او دروازه ي شهر علوم / زير فرمانش حجاز و چين و روم" در بيت چه آرايه اي هست.

الف)تشخيص            ب)تلميح             پ)تشبيه        ت)گزينه ي ب و پ صحيح است

13)          كدام گزينه با بقيه متفاوت است.

الف)رموز- رمز             ب)اسما- اسم          پ)حكومت- حكمت      ت)اصول- اصل

14)          سرود سپيده و سرود درد جزء آثار كدام شاعر است.

الف)حميد سبزواري         ب)قيصر امين پور    پ)محمود درويش      ت)ميرزاي شيرازي

ادامه نوشته

 سؤالات نگارش قابل استفاده برای هر سه پایه (قسمت دوم ) تهیه و تنظیم : تیمور رضایی

1- کلمات زیر را از نظر املایی و نگارشی اصلاح کنید .

 بدینصورت                بشرح زیر                  با وجودیکه                پیشدرآمد        املاء

انشاء                       سئوال                      مبداء                       منشاء             بیاندیش         

ارایه                        بهرمند                     آلوده گی                  فرمانده ی نظامی

توجه ای                             خانه امان                  رییس                      کشتی ی نوح

2- در باره ی تشدید داشتن یا نداشتن کلمات زیر با هم بحث کنید .

     فوق العاده            عادی             قضات             خواص            تقویت            مالیات         حواس                         بررسی            تربیت            لثه                اعم               خط

3- املای کدام گزینه ، غلط است ؟

الف – بحبوحه ، برهه ، توجیه ، جدّ و آبا           ب- خرسند ، ذوزنقه ، راجع به ، فرغون

ج- کج و معوج ، نعناع ، وهله ، موجّه               د- سبزی خورد کنی ، بوجّه ، فروگزار ، سالخرده

ادامه نوشته

 سؤالات نگارش قابل استفاده برای هر سه پایه

سؤالات نگارش قابل استفاده برای هر سه پایه

1- در باره یِ این پرسش فکر کنید و نظر خود را در پنج سطر بنویسید و برای دیگران بخوانید .

                « برای حفظ دوستی ها چه باید کرد ؟ »

2- داستان زیر را به دقت بخوانید و پیام آن را بنویسید .

                         « به هر حال می خواهم تو را بخورم »

گرگی شرور ، برّه ای را دید که در کنار رود خانه آب می خورد . گرگ خواست بهانه ای پیدا کند و برّه را بخورد . سپس در قسمت بالای رودخانه ایستاد . گرگ ، بره را متهم کرد که آب را گِل آلود می کند تا او نتواند به راحتی آب بخورد .

   برّه گفت که تنها با نوک زبانش به آرامی آب خورده و آب را گِل آلود نکرده است . دیگر این که او در قسمت پایین رودخانه ایستاده است . بدین سبب امکان ندارد بتواند آب قسمت بالای رودخانه را گل آلود کند . چون این بهانه ی گرگ نگرفت ، دوباره گفت : « راستی تو سال گذشته هم پدرم را از خوردن این آب منع کردی . » بره پاسخ داد : « من در آن زمان حتی زاده نشده بودم که بتوانم پدر تو را از خوردن این آب منع کنم . » گرگ گفت : « تو پاسخ های درستی می دهی . ولی من به هر حال می خواهم تو را بخورم . »

ادامه نوشته

جلوه ای از آفرینش